Kontakt

Vi må ikke bli sidrompa

Ved Kaupanger skule starter man dagen med å lytte til nyhetene.

- Det var flere foreldre som reagerte da vi for 15 år siden begynte med å starte skoledagen til elevene i 5. – 10. trinn med å lytte til nyhetene. Det forteller rektor ved skolen, Geir Navarsete.

I dag er det ingen protester. Skeptikerne innså raskt at rektors teori om at samfunnsengasjerte elever øker læringsviljen, var riktig. -Det viser seg blant annet ved at flere tidligere elever ved skolen nå er sentrale ungdomspolitikere både i kommune- og fylkespolitikken, understreker han.

I norgestoppen

Ved å studere den vellykkede undervisningsformen til Høgskulen i Sogn og Fjordane ble det bestemt at også Kaupanger skule skulle innføre pedagogisk entreprenørskap i undervisningen.

Det var i 1998. I dag kan skolen skilte med å ha et mindre frafall, motiverte elever som leverer resultater helt i norgestoppen og et bedre læringsmiljø. I tillegg er skolen praktisk talt mobbefri. - Vi hadde ingen forutsetninger om at vi skulle klare å hevde oss så høyt på elevundersøkelsene/resultatlisten. Men alt er et resultat av elevenes trivsel, nysgjerrighet og lysten på å lære mer. Som igjen skyldes de endringene vi gjorde i undervisningsopplegget vårt, forklarer Navarsete.

- Man må komme vekk fra den gamle tenkingen på hvordan skolehverdagen skal være. Flere lærere er altfor "sidrompa" og våger ikke eller orker ikke tenke nytt. De håper pedagogisk entreprenørskapsmodellen er en bølge som skal gå over. Der har norsk skole en stor utfordring med å endre på gjengrodd struktur og organisering, fortsetter han.

- For eksempel må man komme bort fra at et fag nødvendigvis bare skal vare i 45 minutter, for så å gå løs på et nytt fag. Et fag kan, om så, vare i flere dager, sier han. I tillegg har vi innført temadager innenfor teknologi, design, matematikk,  engelsk, norsk, praktisk-estetiske fag og ”realøvinger”.

Viktig for guttene

Ved Kaupanger skule er man prisgitt å ligge tett inntil naturen. Det utnyttes godt i naturfagene. I tillegg er naturomgivelsene den naturlige lekeplassen til barna i friminuttene. - Vi har nesten ikke lekeapparater hos oss. Vi bruker naturen som frembringer kreativitet og oppfinnsomhet hos barna, forklarer Navarsete.

Pedagogisk entreprenørskapsmodell omfatter en mer praktisk tilnærming til fagene. Mange av skolene som bruker denne undervisningsformen har derfor et tett samarbeid med det lokale næringslivet. Det har også Kaupanger skule. Og rektor legger ikke skjul på at særlig for guttene kommer dette til gode.

- Det er ofte gutter som trenger en mer praktisk tilnærming til lærestoffet eller som går lei av teoriundervisningen. For dem er denne praktiske tilnærmingen på de alternative læringsarenaene vi får gjennom vårt omfattende samarbeid med næringslivet gull verd. Ikke for at vi lærerne skal få et pusterom, men for at elevene skal få viktige erfaringer fra det virkelige livet ute på ulike arbeidsplasser. Og særlig er det håndverksbedrifter vi samarbeider med, fortsetter han.

Han forteller videre at elevene, i tillegg til å få læringslysten tilbake, også får økt selvbilde. - Vi ser at elevene blir mer bevisste på kvaliteten på egne produkter. Og sjenerte elever våger å stå frem å presentere sine arbeider/kvaliteter på fellessamlinger.

Resultatet blir en spennende og fremtidsrettet skole som spiller på lag med samfunnet. Både gjennom politikken og næringslivet. - Det gjelder å fokusere på de ressursene vi har. Ikke de vi ikke har, avslutter Navarsete, som håper flere skoler og lærere vil ta i bruk denne undervisningsmodellen som mange skoler har lykkes svært godt med.